woensdag 8 maart 2017

Een Lana-jurkje

Voila zie,
Uiteindelijk zijn we erin geslaagd om een jurkje te maken voor Lana, mijn nichtje. Een Lana-jurkje dus 😏.










Omdat ze al een tiener is, was het echt zoeken naar een patroontje dat haar paste.
Maar wat een zoektocht was me dat.

Voor kleine kinderen smijten ze met patronen naar uwen kop maar voor een tienermeisje is dat toch wel andere koek. Maar ik zal en zou en moest een kleedje naaien voor haar. Gewoon uit pure goesting en natuurlijk omdat het een schat is van een meid.

Ik maakte een patroontje door een combinatie te maken van 2 patroontjes en maakte hierop eigen aanpassingen.
Het bovenstukje komt van de gabriella fae dress (dit is een patroontje tot 14 jaar) en de rok komt van het winterjurkje uit het naaiboek van Femma.  Het bovenstukje van het winterjurkje uit het naaiboek van Femma was veel te klein. Vandaar de aanpassingen...

Daarnaast gebruikte ik, in plaats van een rits, drukknopen om de jurk te sluiten. Ik moet toegeven, naast het feit dat ik Kam Snap drukknopen heel tof vind, heb ik ze ook gekozen uit gemakzucht 😊...

Voor een beginnende naaister is het steken van ritsen nog niet zo evident. Het maken van knoopsgaten ook nog niet. Ik weet het " oefenen baart kunst" maar ik had mijn nichtje een mooi jurkje beloofd. Dus kon ik het niet over mijn hart krijgen om haar een jurkje te geven met een scheve rits...

Wil je weten hoe je je patroontje moet aanpassen om ipv een rits, knopen te gebruiken?
Ah wel, dat is nu eens simpeler dan ik dacht:
Ik tekende aan de achterpanden, op de plaats waar normaal de rits komt, 3 cm bij.
Op die manier overlappen de achterpanden en krijg je zo 2  x een beleg om knopen op te drukken.
Het bovenstukje is ook gevoerd met hetzelfde stofje als het rokgedeelte.

Ziezo, nichtje was heel content, ikke ook, missie dus geslaagd.

En zoals ik haar beloofde. Er volgt nog een zomerjurkje. Want dit jurkje is iets te warm voor tijdens de zomermaanden. Het zit gelukkig iets ruimer, dus hopelijk kan ze het in het najaar ook nog dragen...

Lieve schoonzus, bedankt voor het nemen van de foto's en natuurlijk ook mijn complimenten voor het fotomodelleke...


Het stofje van het bovenstukje heb ik gekocht bij ZiZo te Evergem. Het is een stofje van Soft Cactus.
Het stofje van het rokgedeelte is een wolachtige stof, gekocht bij budgetstoffen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Jouw reactie hier: